Ontwikkeldomein
Wetenschap en techniek
Duur
Kan zowel een hele als een halve dag (afhankelijk van de duur wordt het programma aangepast)
Doelgroep
groep 5, 6, 7 en 8
Leerdoelen
De leerlingen leren in dit project:
het verschil tussen weer en klimaat;
het effect van klimaatverandering;
hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind;
het verschil tussen natuurlijke brandstoffen en fossiele brandstoffen;
over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren;
onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Programmaverloop
Aan de hand van WEDO-boxen en filmpjes behandelen we de diverse leerdoelen. Verder:
bouwen we van LEGO® een oplossing voor de plastic soep;
programmeren we de LEGO®;
bouwen we met afvalmaterialen een model voor een duurzame energieoplossing.
Benodigdheden vanuit de school
digibord
wifi
potloden (kunnen ook meegebracht worden)
papier (kunnen ook meegebracht worden)
scrapmaterialen
iPads
Begeleiding
een vakdocent ‘wetenschap en techniek’ met onderwijsopleiding (Pabo, lerarenopleiding, pedagogiek).
Contactgegevens
Klik hier voor het voor het aanvragen van dit programma. Voor vragen over de inhoud van het programma kan contact worden opgenomen met:
Anouk Kooter en Maartje Mutsaers
06 – 49 32 20 50