Ontwikkeldomein
Wetenschap en techniek
Duur
Kan zowel een hele als een halve dag (afhankelijk van de duur wordt het programma aangepast)
Doelgroep
groep 1, 2 en 3
Leerdoelen
De leerlingen leren in dit project:
de veelzijdigheid van het alledaagse element ‘water’ te ontdekken;
wat verschillende elementen doen met water;
zelf een drijvend bootje te maken;
vies water te filteren;
samenwerken.
Programmaverloop
Het programma start met het voorlezen van het verhaal van Woeste Willem. Daarna werken de leerlingen aan verschillende waterproefjes. Ze maken bijvoorbeeld kunstwerken met water en Skittles®, splitsen ze de ‘zee’ met peper en afwasmiddel en experimenteren ze wat olie doet met water op de huid. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met ‘drijven en zinken’. Daarna maken de leerlingen in groepjes een bootje met mast en zeil. In de middag versieren ze hun bootjes, waarna ze hun vaartuigen testen. Ook onderzoeken ze hoeveel gewicht de bootjes kunnen dragen. Daarna is het tijd voor een ‘watertransportcarrousel’. Hierbij transporteren de leerlingen – met verschillende materialen, zoals buisjes, trechters, pipetjes en pompjes – water van het ene bakje naar het andere. En kijken ze wat dat doet. Vervolgens gaan we klassikaal verder met het filteren van vies water via een trechter, doek en verschillende natuurlijke materialen. We sluiten de dag af met een filmpje en een korte nabespreking over de ontdekkingen.
Benodigdheden vanuit de school
klaslokaal met digibord of scherm met HDMI-/USB-C-aansluiting
zand- en watertafel, indien aanwezig (anders verzorgt Ontdekstation dit)
knutselgerei (scharen, lijm, plakband)
boeken of tijdschriften (niet per se nodig)
Begeleiding
Een vakdocent Techniek met onderwijsopleiding (Pabo, lerarenopleiding, pedagogiek).
Contactgegevens
Klik hier voor het voor het aanvragen van dit programma. Voor vragen over de inhoud van het programma kan contact worden opgenomen met:
Anouk Kooter en Maartje Mutsaers
06 – 49 32 20 50